A ty jaki masz typ sylwetki?



O tym, że życie jest niesprawiedliwe dowiedziałam się już w dzieciństwie. Wraz z wiekiem tylko ugruntowałam się w tym przekonaniu.

Po okresie dojrzewania nieraz i nie dwa zastanawiałam się dlaczego jest tak, że niektóre moje koleżanki mogą jeść tony słodyczy i fast-foodów i nie tyją, a ja muszę się pilnować na każdym kroku:(. Uważałam (i do tej pory uważam) to za wielką niesprawiedliwość. 
 

Według obserwacji i badań za takie zachowanie organizmu odpowiada nasz system hormonalny, który stymulujemy określonymi potrawami. Jeśli lubimy to co lubi nasz system endokrynny to nie mamy problemu z wagą. Natomiast jeśli zajadamy z uwielbieniem produkty, które stymulują akurat te hormony, które powinnyśmy uspokoić – problem z nadwagą z prędzej czy później się pojawi.

Dochodząc do sedna, jeżeli cztery kobiety o innym typie sylwetki zastosują tę samą dietę redukcyjną to będą z różną szybkością i z odmiennych części ciała traciły na wadze. Aby bez problemu zrzucić kilka kilogramów, także z „problematycznych” miejsc musimy określić typ budowy naszego ciała i dostosować plan żywienia do dominującego gruczołu wydzielania wewnętrznego.





U kobiet wyróżniamy cztery typy sylwetki:

 androidalny   (męski odpowiednik mezomorfika)

 gynoidalny   ( tzw. hormonalny, typowo kobiecy)

 limfatyczny    ( męski odpowiednik endomorfika)

tarczycowy    ( męski odpowiednik ektomorfika)










ANDROIDALNY TYP SYLWETKI

U kobiet o androidalnym kształcie ciała dominującą rolę odgrywają gruczoły nadnerczy, które wytwarzają silne hormony – kortyzon i i adrenalinę oraz męskie hormony płciowe (androgeny).

Sylwetka bardziej męska- klatka piersiowa i brzuch są dość szerokie, a miednica stosunkowo wąska, brakuje „kobiecych” zaokrągleń, są za to muskularne uda i pośladki. Średni lub mocny kościec.


Gdy tyją tkanka tłuszczowa odkłada się głównie w górnej części ciała, powyżej miednicy – powstaje typowa otyłość tzw. „brzuszna”. 


Osoby o tym typie sylwetki mają zwiększone zagrożenie hirsutyzmem, powstawaniem rozstępów, łysieniem. Otyli tego somatotypu są zagrożeni: zespołem policystycznych jajników, chorobami sercowo – naczyniowymi, cukrzycą typu II, nowotworami.


Kobiety z tym typem sylwetki przeważnie nie mają apetytu na cukier i słodycze, ale za to bardzo lubią produkty zawierające cholesterol i sól. 

 
Dieta: powinna ograniczać słone przekąski, czerwone mięso i smażone potrawy. W diecie szczególne miejsce powinny zająć produkty zawierające stosunkowo dużo fitoestrogenów, a produkty białkowe powinny być głównie pochodzenia roślinnego: soja, orzechy, ziarna zbóż, z zwierzęcych produktów białkowych – wybieramy ryby. Bardzo ważne jest również spożywanie odpowiedniej ilości wody (min. 8 szklanek), która wypłukuje toksyny z organizmu.

Zalecane ćwiczenia: Wskazane aktywność fizyczna to ćwiczenia aerobowe (spalające tłuszcz, usprawniające mięśnie): szybki chód, jogging, aerobik, pływanie, rower.





GYNOIDALNY TYP SYLWETKI

U kobiet o gynoidalnym kształcie ciała dominującą rolę odgrywają żeńskie hormony płciowe estrogeny, wytwarzane przez kobiece gonady (jajniki).


Sylwetka kobieca, kształt „gruszki”, zaokrąglone pośladki, znacznie mniejszy obwód tali w stosunku do bioder. 

 
Nadmiar tłuszczu odkłada się w dolne części, na pośladkach, wokół miednicy, biodrach i udach – niestety ten rodzaj tkanki tłuszczowej ma tendencję do tworzenia cellulitu. 
 
Kobiety o gynoidalnym kształcie częściej chorują na rak piersi i macicy, co spowodowane jest nierównowagą hormonalną (przewagą estrogenów w stosunku do progesteronu).

W tym przypadku występuje łaknienie na produkty słodkie i tłuste jednocześnie (ciasta, torty, biszkopty, słodycze). 

 
Dieta: Należy unikać nasyconego tłuszczu obecnego w pełnotłustych przetworach mlecznych, smażonych potraw, produktów z białej mąki, ziemniaków, bananów, cukru, produktów przetworzonych oraz alkoholu. Wysokotłuszczowe i bogatokaloryczne potrawy są przyczyną wzrostu poziomu estrogenów. Aby zahamować ochotę na łakocie najlepszy jest system jedzenia Montignaca. – Polega na niełączeniu węglowodanów i tłuszczów oraz wybieraniu węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym. 
 
Zalecane ćwiczenia: Wskazane aktywność fizyczna to ćwiczenia aerobowe (spalające tłuszcz, usprawniające mięśnie): szybki chód, jogging, aerobik, pływanie, rower. Dobrym pomysłem dla pań „gruszek” jest nordic walking.




LIMFATYCZNY TYP SYLWETKI


U kobiet o limfatycznym kształcie ciała dominującym gruczołem dokrewnym jest przysadka mózgowa.


Cechą charakterystyczna dla tego typu kobiecej sylwetki jest ogólna grubość. To osoby wyglądające na bardziej „pulchne” niż są w rzeczywistości. Zatrzymywanie wody, szczególnie w kończynach sprawia, że ramiona i ręce są niemalże równie na całej swojej długości. Okrągłe barki, wrażenie spuchniętej skóry są wynikiem podskórnego zatrzymywania się tkanki tłuszczowej, limfy i wody. 

 
Gdy kobieta o tym typie sylwetki przybiera na wadze, tkanka tłuszczowa odkłada się mniej więcej równo na całym ciele, nogach, stopach, ramionach, brzuchu, tułowiu, karku i twarzy. Większość kobiet o tym typie budowy, twierdzi, że przybiera na wadze bardzo łatwo, a chudnie z trudnością.

Osoby o tym typie sylwetki mają podwyższone zagrożenie niepłodności, obniżona odporność, nadprodukcję śluzu(częste katary).



 
Dieta: z diety należy wykluczyć mleko, produkty mleczne i słodycze. Bardzo ważne jest również spożywanie odpowiedniej ilości wody (min. 8 szklanek).

Zalecane ćwiczenia: Aktywność fizyczna stymuluje przemianę materii i w tym przypadku jest obowiązkowa. Wskazane są, pływanie, jazda na rowerze, szybki marsz, jogging chodzenie po schodach. Dobrym pomysłem są też zajęcia jogi – już samo oddychanie przeponowe wspomaga układ limfatyczny!




TARCZYCOWY TYP SYLWETKI


U kobiet o limfatycznym kształcie ciała dominującym gruczołem dokrewnym jest tarczyca. Tarczyca wytwarza hormony stymulujące i kontrolujące szybkość przemiany materii.

Kobieta o tarczycowym kształcie zwykle ma długie i szczupłe ramiona i nogi, delikatne palce rąk i stóp, długa i smukła szyja. 
 
Osobie tarczycowej trudno jest utyć, i to właśnie te kobiety mogą zwykle jadać podwójne porcje bez szybkiego tycia. Jeśli jednak dochodzi do przybierania masy tłuszczowej to w pierwszej kolejności odkłada się ona na brzuchu tworząc tzw."oponkę" i wyższych partiach ud, podczas gdy górna część ciała nadal pozostaje szczupła. 

Kobiety z taką sylwetką mają niski poziom estrogenów, są bardziej narażone na osteoporozę, migreny, bulimię, anoreksję. To osoby nerwowe, łatwiej popadają w uzależnienia. 

Często sięgają po produkty, które pozwolą im zwiększyć poziom energii jak: słodycze (czekolada), kawa, czy ostre przyprawy.

Dieta: z diety wykluczamy słodycze, kawę czekoladę – unikamy wyczerpania tarczycy. Dieta musi zawierać węglowodany złożone (kasze, zboża pełnoziarniste, warzywa) i pełnowartościowe białko (jajka, ryby, chude mięso) w każdym posiłku, co sprzyja stabilizacji cukru we krwi i umożliwi wyeliminowanie pobudzaczy.

Zalecane ćwiczenia: Idealnym sportem dla pani o takim typie sylwetki jest joga. Wycisza, kiedy potrzeba, i ożywia, gdy pani jest śpiąca. Dobre efekty przynoszą też ćwiczenia na bieżni. 




Ja jestem  typem gynoidalnym, a ty?





You Might Also Like

8 komentarze

  1. wow, ja też jestem typem GYNOIDALNY :) Takiego rozkładu na typy sylwetek nigdy nie widziałam, okropnie ciekawe :> Od jutra ćwiczenia aerobowe!

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja w takim razie nie podpisuję się nigdzie. ;)
    Nie wiem, żadna nie opisuje mojego ciała.

    OdpowiedzUsuń
  3. W końcu znalazłam dokładny. podział kobiecych sylwetek i męskimi ich odpowiednikami. Zgadzam się! Ja ma typowo sylwetkę androgenną i dzięki temu artykułowi wiem jak jeść czy ćwiczyć. Potwierdzam że przeważnie mam apetyt na słone a zwłaszcza na mięsko niż na czekoladę czy ciacha. Poza tym stwierdzono u mnie PCO więc to tylko potwierdza jaką mam sylwetkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja też jakaś taka... pomiędzy . Dla takich pomiędzy nie ma jednej recepty na dietę itd

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja mam tarczycowy typ sylwetki :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja jestem chyba androidalna :( mam szerokie bary (nie jakoś monstrualnie, ale są szersze niż biodra), ledwo widoczną talię (ale jakaś tam jest), raczej wąskie biodra, uda i ramiona krępe, piersi średnie: jak tyję, to RACZEJ równomiernie, ale minimalnie więcej w górnej częsci brzucha i ramionach. Może trochę nie pasują mi tu moje krępe uda... Ale nie pamiętam, jak to jest być szczupłą, opisuję wygląd z nadwagą.
    Szczupła byłam 15 lat temu, wtedy miałam ramiona dużo szersze od bioder (takie kanciaste), płąskodupie, wąskie biodra i zero talii. No i mały biust.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja w sumie nie wiem... Mam skłonności do tycia, ale poza tym podatność na uzależnienia, słodycze i nerwowość idealnie współgrają ze mną (czyli typ tarczycowy). Mam dość szerokie ramiona, duży biust, brak wcięcia (otłuszczone jest, ale mam ten zarys, talię mam krótką), biodra praktycznie równe z ramionami, minimalnie węższe i obfite uda z krągłą pupą. Ogólnie wyglądam na mniej, niż ważę, bo mierząc 168/9cm wzrostu ważę ok. 80kg, a wyglądam na 65-70kg, przynajmniej wg. otoczenia. A i G odpadają na pewno, zatem który typ mam?

    OdpowiedzUsuń

INSTAGRAM @_katnova_

INSTAGRAM @_katnova_