Niebezpieczne związki

Pewnie każda z Was słyszała o szkodliwości łączenia ze sobą niektórych produktów spożywczych. I nie chodzi mi tu tylko o polane tłuszczem z...


Pewnie każda z Was słyszała o szkodliwości łączenia ze sobą niektórych produktów spożywczych. I nie chodzi mi tu tylko o polane tłuszczem ziemniaki, które w tym zestawieniu masakrycznie wpływają na figurę. Okazuje się bowiem, że łączenie nawet zdrowych produktów nie zawsze jest zdrowe..


 Infogram:




Unikajmy też:
Częstego picia kawy z mlekiem: 
Kwasy zawarte w kawie reagują na białko z mleka, utrudniając trawienie.
Herbata i kawa z nabiałem: 
Kawa lub herbata połączone z twarożkiem, jogurtem czy serem żółtym nie są wskazane. Zawarty w nich kwas szczawiowy wiąże się z wapniem z nabiału, tworząc szczawiany, które odkładają się jako kamienie w drogach moczowych. A związany wapń nie może być wykorzystany przez organizm.
Ważne: Do nabiału pijmy herbaty ziołowe, soki, niegazowana wodę mineralną. Jeśli pijemy herbatę czy kawę, to z mlekiem. Kwas szczawiowy zwiąże wapń z mleka, a wapń z nabiału zostanie wchłonięty przez organizm.

Jajka z ziemniakami: 
Ziemniaki zawierają szczawiany, które utrudniają łączenie się z wapniem i żelazem zawartymi w jajkach. Niedobór wapnia grozi osłabieniem kości, a niedobór żelaza prowadzi do anemii.
Czerwone mięsa z czerwonym winem: 
Czerwone mięso jest jednym z najcenniejszych źródeł białka, cynku, wit B12 i żelaza. Natomiast substancje zawarte w winie ograniczają wchłanianie żelaza w przewodzie pokarmowym.  A to za sprawą garbników w winie, wyczuwanych na języku jako cierpkie i ściągające. Garbniki są też w kawie i herbacie - pijmy je więc 2 godziny po zjedzeniu steku czy kotleta mielonego. Brak żelaza prowadzi do anemii.
Ważne: Najlepszym towarzyszem mięsa będzie niegazowana woda lub herbata ziołowa.
Pomidory i twaróg:
Znajdujące się w pomidorze kwasy organiczne  łączą się z zawartym w serze wapniem i tworząc nierozpuszczalne kryształki, które mogą odkładać się w stawach i powodować ich stany zapalne.
Ważne: Pomidor najlepiej komponuje się z oliwą i bazylią.
Ser z mięsem:

Fosfor znajdujący się w serze ogranicza wchłanianie cynku z mięsa. Zarówno sery jak i mięsa są bogate w tłuszcze nasycone, które spożywane w nadmiarze szkodzą zdrowiu.

Ser i rośliny strączkowe:

Ser jest bogatym źródłem wapnia. Nie powinno się go spożywać w połączeniu z ziarnami roślin strączkowych (fasola, groch, bób), gdyż zawierają one składniki utrudniające przyswajanie tego pierwiastka.

Alkohol i warzywa:

Niewskazane jest również spożywanie alkoholu z warzywami. Wysokoprocentowe trunki utrudniają przyswajanie witaminy B1.

A Wy znacie jakieś inne niebezpieczne połączenia produktów spożywczych?

You Might Also Like

9 komentarze

  1. rewelacyjny post!!! Bardzo dużo przydatnych informacji ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. tak już słyszaąm o tym jednak taak trudno jest zrezygnować z niektórych połączeń:(

    OdpowiedzUsuń
  3. jeszczze zabrakło poąlczenia pomidora i ogorka , tez niebezpieczne. Wino i czerwone mięso - najwieksze zaskoczenie dla mnie .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja, o najpopularniejszym zapomniałam:) Choć opinie co do łączenia ogórka z pomidorem są różne. U mnie na uczelni (studiuję dietetykę) zdania profesorów na ten temat są podzielone, jedni mówią by nie łączyć, a inni, że to mit, i bądź tu człowieku mądry;)

      Usuń
  4. Ciężko się zastosować do tych połączeń ale warto wiedzieć :)

    OdpowiedzUsuń
  5. świetny post, o unikaniu łączenia jeszcze nigdy nie słyszałam, więc to dla mnie nowość:) jednak z kawy z mlekiem raczej nie zrezygnuję nigdy:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super post! Nie byłam świadoma konsekwencji tych połączeń!

    OdpowiedzUsuń
  7. No może i niebezpieczne, ale nie zrezygnuję z herbaty z cytryną :) Lubię czuć ten dreszczyk adrenaliny ;)

    OdpowiedzUsuń

INSTAGRAM @_katnova_

INSTAGRAM @_katnova_