Czytaj etykiety

Jesteś na zakupach, czym się kierujesz wkładając poszczególne produkty do koszyka? Ceną? Reklamą? Upodobaniami? A może designerskim...



Jesteś na zakupach, czym się kierujesz wkładając poszczególne produkty do koszyka?
Ceną? Reklamą? Upodobaniami? A może designerskim opakowaniem?


Jeszcze nie tak dawno temu nikomu nie przyszłoby do głowy aby czytać etykiety, bo jak to nazwa produktu nie miałaby nic wspólnego z zawartością w opakowaniu, a paluszki krabowe to wcale nie paluszki z krabów. Nie było czegoś takiego jak „BIO” „EKO” „ZDROWE”.. mięso było mięsem, sok sokiem, jogurt jogurtem, a przeciery dla dzieci przecierami..

W dzisiejszych czasach patrząc na etykiety trudno dociec, co jest czym, które „E” jest szkodliwe, a które nie i czy tłuszcz palmowy jest zły? W końcu naturalny, bo palmowy:)..

Producenci kuszą sloganami i atrakcyjnymi etykietami, ale nie zawsze to, co jest w środku jest wartościowe.. Zauważyłam, że im prostsze opakowanie tym zdrowszy produkt w środku, jak to się mówi, nie oceniaj nikogo po tym jak wygląda, tylko po tym, co ma w środku, zasada ta idealnie sprawdza się podczas zakupów:).


Co powinno znaleźć się na etykiecie?

  1. nazwa produktu,
  2. dane identyfikujące producenta lub importera oraz jego adres,
  3. skład - jest to spis wszystkich surowców, które zostały użyte w procesie produkcji.  koniecznie muszą być podane składniki alergenne (np. soja,
    orzechy, sezam, gluten, gorczyca, mleko z laktozą, jaja, seler, łubin), Jako pierwszy będzie wymieniony składnik znajdujący się w produkcie w największej ilości. Składniki zawarte w produkcie podane są w kolejności od największej do najmniejszej. Jeżeli na pierwszych miejscach widnieją cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, tłuszcz roślinny, skrobia modyfikowana... jakość produktu jest wątpliwa. Jest to produkt, który powinien wylądować w koszu, a nie w Twoim żołądku.Im krótszy skład, tym lepszy produkt.  Idealny i wymarzony produkt powinien w swoim składzie zawierać do 5 składników. 
  4. kod kreskowy,
  5. partia produkcyjna - najczęściej podawane w formie kodu kreskowego nadanego przez producenta, oznaczenie partii produkcyjnej umożliwia identyfikację danego produktu spożywczego. Pierwsze cyfry określają kraj pochodzenia producenta lub dystrybutora. Kod Polski – 590,
  6. termin przydatności do spożycia lub data minimalnej trwałości, oznaczającą datę, do której prawidłowo przechowywany środek spożywczy zachowuje pełne właściwości; poprzedzona określeniem:
    - "najlepiej spożyć przed: dzień, miesiąc, rok" w odniesieniu do produktów o trwałości nie przekraczającej 3 miesięcy,
    - "najlepiej spożyć przed końcem: miesiąc, rok" dla produktów o trwałości od 3 do 18 miesięcy
    - "najlepiej spożyć przed końcem: rok" dla produktów, o trwałości przekraczającej 18 miesięcy.
  7. zawartość netto lub liczba sztuk – informuje ile produkt waży bez opakowania,
  8. sposób przygotowania lub stosowania – informacja w formie opisowej lub obrazkowej na temat postępowania z produktem do spożycia,
  9. warunki przechowywania produktu – określa prawidłowe warunki przechowywania żywności gwarantujące zachowanie smaku, wyglądu, wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych; produkt spożywczy powinien być przechowywany zgodnie z zaleceniem producenta, podanym na etykiecie, np.: „przechowywać w suchym, chłodnym miejscu, z dala od światła”, „wyrób przechowywać w temperaturze ...”, „po otwarciu przechowywać w lodówce ...”, „chronić przed wilgocią,
  10. informacja o wartości odżywczej - podaje wartość energetyczną i składniki odżywcze produktu żywnościowego (np. białko, tłuszcz, błonnik, sód, witaminy i składniki mineralne),
  11.  informacja żywieniowa i zdrowotna – przykładami oświadczeń żywieniowych są: źródło ...”, „bez zawartości ...”, „wysoka zawartość ...”, „niska zawartość ...”, „zmniejszona zawartość ...” w odniesieniu do ilości kalorii lub poszczególnych składników.



Nie kupuj produktów, które zawierają w składzie:

  • Olej palmowy, a szczególnie utwardzony olej palmowy – co prawda jest to tłuszcz roślinny lecz szczególnie niezdrowy. 
  • Tłuszcze trans,
  • Cukier w dużej ilości, występuje również pod innymi nazwami: syrop glukozowo-fruktozowy, syrop kukurydziany, cukier trzcinowy, sacharoza, glukoza, cukier inwertowany, dekstryna, dekstroza, słód. Zacukrzenie produktu rozpatrujemy pod kątem, ile gram cukru znajduje się w 100g produktu (g cukru/100g). Wyróżniamy trzy stopnie:
    • wysoki - od 10g i więcej
    • średni - od 2g do ok. 10g
    • niski - do 2g
    Oczywiście nas interesują te produkty o niskim stopniu zacukrzenia. 
  • Niektóre symbole E. Te symbole oznaczają substancje dodatkowe dodane do produktu. Z trzy cyfrowej liczby można wyczytać do jakiej grupy się zaliczają. Barwniki (E 100-199), substancje konserwujące (E 200-299), przeciwutleniacze i synergenty (E 300-399), stabilizatory, emulgatory i substancje zagęszczające (E 400-499), spulchniacze (E 500-599), czy wzmacniacze smaku i zapachu (E 600-699). Większość z nich niekorzystnie wpływa na nasz organizm i należy ich unikać!
  • Uwaga na sól- Produkty, które w 100g zawierają 1g soli (0,4g sodu) lub więcej to produkty niezdrowe!

Zwróćmy również uwagę na kaloryczność produktów, dzielimy ją na cztery grupy:
  • Produkty o niskiej kaloryczności <150 kcal/100 g
  • Produkty o umiarkowanej kaloryczności 150-300 kcal/100 g
  • Produkty o wysokiej kaloryczności 300-500 kcal/100 g
  • Produkty o bardzo wysokiej kaloryczności >500 kcal/100 g


Na szczęście coraz więcej osób ma świadomość, że jesteśmy tym co jemy, że to co spożywamy nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie. Skończyły się czasy, gdy można było wierzyć ładnemu opakowaniu – jeżeli chcemy ograniczyć ilość spożywanej chemii to analiza składu etykiety produktu jest koniecznością. 


Polecam Wam świetną stronę CZYTAJ SKŁAD
Znajdziecie w niej porównanie produktów pod względem składu właśnie.
Idealna ściąga przed zakupami:)







You Might Also Like

2 komentarze

  1. Świetny post :) Muszę przyznać, że sama kiedyś nie czytałam etykiet. I kiedy zaczęłam, to się przeraziłam. Co z tego, że nie jadłam słodyczy, jak nawet w wędlinie potrafił się trafić cukier? Jakaś porażka.
    Na razie zwracam uwagę na skład i datę ważności, ale fakt faktem, że mało wiem o tym wszystkich E. Dzięki za post i w razie czego zapraszam do siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czasami człowiekowi brakuje motywacji albo ma inne problemy i przestaje ćwiczyć oraz dbać o siebie

    OdpowiedzUsuń

INSTAGRAM @_katnova_

INSTAGRAM @_katnova_