Antyoksydanty i suplementacja z LAB ONE

Czym są antyoksydanty? Antyoksydanty zwane również antyutleniaczami lub przeciwutleniaczami to grupa związków chemicznych, któr...



Czym są antyoksydanty?

Antyoksydanty zwane również antyutleniaczami lub przeciwutleniaczami to grupa związków chemicznych, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników i usuwają ich nadmiar z organizmu. Dzięki temu zapobiegają poważnym uszkodzeniom komórek i co za tym idzie ich przedwczesnemu starzeniu. 

Działanie antyoksydantów:

  • przeciwdziałają powstawaniu wolnych rodników tlenowych i hamują utlenianie metali ciężkich
  • antyoksydanty wychwytują już powstałe wolne rodniki i hamują dalsze reakcje łańcuchowe
  • naprawiają szkody wywołane przez wolne rodniki, których nie udało się unieczynnić
  • opóźniają procesy starzenia się organizmu
  • mają działanie przeciwcholesterolowe
  • zapobiegają rozwojowi miażdżycy
  • zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych
Źródła antyoksydantów:

  • Beta – karoten występujący w żółto – pomarańczowych oraz ciemnozielonych warzywach i owocach; są to m. in. kapusta włoska, liście buraka, szpinak, pietruszka, bazylia, papaja, morela, marchew, ziemniaki słodkie, dynia.
  • Witamina C – cytrusy, owoce róży, papryka, warzywa krzyżowe (kalafior, brokuły, brukselka, kapusta).
  • Witamina E – oleje roślinne stosowane na zimno, orzechy, zarodki pszenne, szpinak, kapusta włoska, mango, owies.
  • Tokoferol – orzechy, ziarna słonecznika, soja, kukurydza.
  • Selen – cebula, czosnek, grzyby, zarodki pszenne, ryż.
  • Luteina – szpinak, kukurydza.
  • Katechiny – zielona herbata
  • Likopen – pomidory i przetwory z pomidorów.
  • Resveratrol – wino wytrawne czerwone

Gdzie jeszcze, co jeszcze:

  • Gorzka czekolada (ponad 70 % kakao) – spowalnia wzrost komórek rakowych, spowalnia ich angiogenezę. IG czekolady jest umiarkowany. Tabliczka czekolady zawiera 2 x więcej antyoksydantów niż lampka wina i prawie tyle co zielona herbata.
  • Czerwone wino – zawiera wiele polifenoli (resweratrol). Chroni zdrowe komórki przed starzeniem, spowalnia i zapobiega rozwojowi wielu chorób np. nowotworowych. ( nie więcej niż kieliszek i nie dla kobiet w ciąży).
  • Jagody ( kwas elagenowy, polifenole) – stymulują mechanizmy eliminacji substancji kancerogennych.
  • Pomidory i ich przetwory ( likopen) – duże działanie antyrakowe.
  • Imbir– silne działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne, przeciwnowotworowe.
  • Zielona herbata – (polifenole, katechiny galusan) – silne działanie antyoksydacyjne, antynowotworowe.
  • Kurkuma i curry – najsilniejszy obecnie znany środek przeciwzapalny, zapobiega angiogenezie.
  • Warzywa krzyżowe (brukselka, brokuły, kapusta, kalafior) – zawierają sulforafan, silne związki o działaniu antyrakowym. Warzywa te należy bardzo krótko gotować pod przykryciem.
  • Jarzyny bogate w karotenoidy (marchew, bataty, dynia, buraki, itd.) usprawniają działanie układu odpornościowego.
  • Zioła (zarówno świeże jak i suszone) – rozmaryn, szałwia, oregano, tymianek, majeranek, gorczyca, imbir, goździki, cynamon, kurkuma, curry, gałka muszkatołowa, kminek, pieprz biały, chili, papryka.


Co to są wolne rodniki?


Wolne rodniki to atomy, cząsteczki lub jony pozbawione pojedynczego elektronu na zewnętrznej orbicie. Wolny rodnik bardzo efektywnie zmierza do uzupełnienia brakującego elektronu, w związku z tym uszkadza inną cząsteczkę pozbawiając ją elektronów. Pozbawiona elektronu cząsteczka staje się wolnym rodnikiem. W ten sposób powstaje reakcja łańcuchowego tworzenia wolnych rodników, a skutkiem ubocznym jest uszkodzenie najczęściej cząsteczek białka lub DNA. 
Zewnętrznym objawem działania wolnych rodników na białka komórkowe jest starzenie się i wiotczenie skóry. Błąd w DNA oznacza uszkodzenie kodu genetycznego, a stąd już bardzo prosta droga do tworzenia się komórek nowotworowych.
Wolne rodniki powstają podczas naturalnego procesu utleniania, stanowią efekt uboczny pobierania przez nas energii z pożywienia. 

Do głównych źródeł powstawania wolnych rodników należą przede wszystkim:
  • alkohol,
  • stres i przemęczenie,
  • nikotyna,
  • żywność bogata w konserwanty,
  • promieniowanie słoneczne,
  • zanieczyszczenie środowiska,
  • pestycydy obecne w żywności.
Negatywne skutki:

  • uszkadzają DNA w komórkach, co może przyczyniać się do powstawania nowotworów,
  • uszkadzają serce
  • osłabiają działanie układu odpornościowego,
  • powodują zmiany w naczyniach krwionośnych
  • sprzyjają powstaniu blaszki miażdżycowej,
  • uszkadzają komórki nerwowe,
  • przyczyniają się do powstawania zaćmy,
  • uszkadzają krwinki czerwone,
  • niszczą komórki wielu narządów, takich jak: serce, nerki, mózg
  • przyspieszają proces starzenia się organizmu


Polecam Wam wzbogacić swoją dietę w suplementy, 
obecnie stosuję  N°1 ANTIOXIDANT MAX , który w swoim składzie zawiera astaksantynę, resveratrol oraz witaminę C.






You Might Also Like

2 komentarze

  1. Ja także nie znam tej marki. O antyoksydantach jednak bardzo dużo slyszałam w ostatnim czasie, szczególnie ze względu na ich właściwości anti-anging. Osobiście stosuję jedynie witaminę C, która także jest antyoksydantem i nic więcej, ale chętnie poznam ofertę firmy.

    OdpowiedzUsuń

INSTAGRAM @_katnova_

INSTAGRAM @_katnova_