Adaptogeny

Adaptogeny - termin brzmi tak medycznie, naukowo, poważnie.. trochę onieśmielająco. Czy to kolejny chwyt marketingowy konc...





Adaptogeny- termin brzmi tak medycznie, naukowo, poważnie.. trochę onieśmielająco.
Czy to kolejny chwyt marketingowy koncernów farmaceutycznych? 
Odpowiedź brzmi, NIE!


Adaptogeny suplementowane są na całym świecie, ba! Nawet nasze prababki ich używały, więc skąd ta nazwa? Pojęcie adaptogenu zostało wykreowane poprzez naukowca pochodzącego z Rosji – dr Mikołaja Lazarewa.
Ustalił on trzy czynniki, które musi spełniać dana roślina, aby otrzymała miano adaptogenu, czyli:
– powinna powodować jak najmniejsze zmiany w fizjologii organizmu,
– nie powinna działać w jeden, określony sposób, lecz uodparniać organizm na różnych płaszczyznach (pod względem biochemicznym, fizycznym itp.),
– nie powinna powodować niepożądanych skutków, natomiast jej zdaniem jest normalizowanie i usprawnianie różnorodnych funkcji organizmu.



Czym więc są Adaptogeny?

Adaptogeny to nic innego, niż naturalne specyfiki, które mają wspierać nasze organizmy przed niekorzystnymi wpływami środowiska.  Do adaptogenów zaliczamy więc rośliny – zioła i grzyby, które pomagają nam zaadaptować się do wymagających warunków życia codziennego.
Adaptogeny mają za zadanie wspomagać nasz układ immunologiczny i pracę nadnerczy oraz tarczycy, uciszać stany zapalne. Stabilizują poziom cukru we krwi i gospodarkę hormonalną. Zwalczają zmęczenie i dbają o homeostazę naszego organizmu. 

Oto kilka przykładów, jak mogą nam pomóc:

zwiększają odporność na stres fizyczny i psychiczny 
dodają energii
przyspieszają regenerację i zdrowienie po urazach oraz chorobach,
poprawiają nastrój
zwiększają wydolność fizyczną i psychiczną
wspomagają utrzymanie właściwej wagi lub jej zmniejszenie
wzmacniają system odpornościowy
normalizują ciśnienie tętnicze krwi i poziom cukru we krwi


W zależności od ich pierwotnej postaci, adaptogeny mogą być stosowane w postaci proszku, tabletek, kropelek czy herbatek. Możemy je łykać z dawką suplementów, dodawać do zielonych smoothies, przyjmować pod język albo najzwyczajniej pić napary. 



Oto najłatwiej dostępne:
  1. Eleuterokok  kolczasty – pobudza centralny ośrodek nerwowy, polepsza wydolność psychiczną i sprawność umysłową, wzmacnia układ naczyniowo-sercowy, wspomaga układ odpornościowy organizmu, jest pomocny w walce z nadmierną sennością,  minimalizuje zmęczenie.
  2. Żeń-szeń właściwy– poprawia popęd seksualny, przeciwdziała chronicznemu zmęczeniu, poprawia jakość snu, wzmacnia układ odpornościowy, stymuluje system nerwowy, przyspiesza czas reakcji, ulepsza procesy kojarzenia i logicznego myślenia, chroni wątrobę przed rezultatami działania toksyn, obniża poziom cukru we krwi, przyspiesza gojenie ran.
  3. Ashwagandha (indyjski żeńszeń) – świetne zioło przeciwdziałające silnemu stresowi. Bardzo dobrze wzmacnia wyczerpane stresem nadnercza oraz stymuluje wytwarzanie energii.
  4. Miłorząb japoński (Ginko Biloba)- Działa antydepresyjnie poprawiając samopoczucie. Poprawia zdolność myślenia, uczenia się, zapamiętywania. Pozytywnie oddziałuje na układ krwionośny i wzmacnia pracę serca. Wzmacnia również układ immunologiczny i przyspiesza proces gojenia się ran.
  5. Różeniec górski – jest antyoksydantem. Reguluje neuroprzekaźniki, wzmacnia system nerwowy i odpornościowy, zwiększa poziom energii, reguluje funkcje hormonalne.
  6. Pieprzyca Peruwiańska (Maca)-Dodaje energii i wzmacnia odporność. Działa antydepresyjnie i poprawia nastrój. Poprawia zdolności seksualne
  7. Traganek  – jest dobrym lekiem przy anemii, chronicznym zmęczeniu i różnych rodzajach raka. Wzmacnia odporność, działa antystresowo, pomaga w detoksykacji.
  8. Rokitnik – skuteczny na stanu zapalne układu pokarmowego, skuteczny przy wszelkich problemach dotyczących zmian skórnych, ma właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, antybiotyczne i antywirusowe, stymuluje układ odpornościowy, ma właściwości chroniące wątrobę.
  9. Sierpik koronowaty – skutecznie działa w walce z apatią i zmęczeniem, stabilizuje poziom insuliny i glukozy, redukuje tkankę tłuszczową, a przyczynia się do wzrostu tkanki mięśniowej, stymuluje układ nerwowy, ma działanie przeciwzapalne.
  10. Cytryniec chiński – działa korzystnie na pamięć i koncentrację, zmniejsza zmęczenie zarówno umysłowe, jak i fizyczne, regeneruje wątrobę, stymuluje ośrodkowy układ nerwowy, poprawia ostrość widzenia, obniża poziom stresu.
Lista adaptogenów jest bardzo długa i ciężko byłoby mi ją zamknąć. Przedstawiłam te, które wydają się być najpopularniejszymi.

Ja sama wybrałam Ashwagandhę firmy MOTHERS PROTECT

W medycynie ajurwedyjskiej jest ona jednym z najważniejszych ziół gdyż:

Podnosi wydolność organizmu
Wzmacnia układ immunologiczny
Poprawia jakość snu
Działa uspokajająco
Poprawia zdolność myślenia, uczenia się, zapamiętywania
Poprawia koncentrację
Neutralizuje stres
Działa odmładzająco (spowalnia procesy starzenia)
Poprawia samopoczucie
Wzmacnia funkcjonowanie naszych organów wewnętrznych (m.in wątroby i nerek)
Reguluje układ hormonalny (Pobudza czynność tarczycy)
Stosowana z powodzeniem przez sportowców w celu podniesienia adaptacji organizmu na wysiłek fizyczny.



Za jakiś czas zdam relację ze stosowania Ashwagandhy i podzielę się swoją opinią. Żyjcie w zdrowiu

You Might Also Like

1 komentarze

  1. Przyznam, że też szykowałam wpis na bloga na temat adaptogenów. =)
    Od miesiąca stosuję różeniec górski i czuję, że daje on efekty. Usprawnia układ nerwowy i obniżył u mnie uczucie zmęczenia i znużenia. Podchodziłam do tego sceptycznie, bo przecież to tylko suplement diety, ale na mnie podziałał pozytywnie, więc polecam. =)

    OdpowiedzUsuń

INSTAGRAM @_katnova_

INSTAGRAM @_katnova_