Zasady przygotowywania potraw z dodatkiem odżywki białkowej

Bardzo często w swoich przepisach używam odżywek białkowych, zawsze jednak jest to białko serwatkowe (WPC). Pod każdym przepisem z użyc...


Bardzo często w swoich przepisach używam odżywek białkowych, zawsze jednak jest to białko serwatkowe (WPC). Pod każdym przepisem z użyciem białka dostaję masę zapytań odnośnie tego składnika w moich przepisach. Dziś chcę rozwiać Wasze wątpliwości i przedstawić podstawowe zasady przygotowywania potraw z dodatkiem odżywek białkowych..

Z reguły przyjęło się, że odżywkę białkową stosuje się w formie koktajlu aby uzupełnić niedobory białka w organizmie (więcej o odżywkach białkowych).
Praktycznie każda osoba czynnie uprawiająca sport stosuje odżywki białkowe. 
Ja sama zaczęłam przygodę z odżywkami od koktajli właśnie, ale z biegiem czasu zaczęłam kombinować, nieśmiało dodawałam ją do mrożonych owoców, które po zblendowaniu zmieniły się w przepyszne lody o godnym makro;), później już poszło z górki, zaczęłam ją dodawać do puddingów, ciasteczek, muffinek, naleśników, tostów, placuszków, ciast na ciepło i na zimno, batonów, itp.
Eksperymentowałam z odżywką na wiele sposobów, ogarnięcie sposobu reagowania odżywki białkowej w różnych przepisach było drogą przez mękę, białkową mękę:). Nawet nie wiecie ile „wypieków” musiałam wyrzucić, bo nie nadawały się do niczego, a tym bardziej nie do jedzenia. Pamiętam pięknego omleta, który wbrew swojemu pięknemu wyglądowi nie nadawał się do jedzenia, gdyż moje ślinianki nie nadążały z produkcją śliny aby zwilżyć jego kęs w ustach;), pamiętam też gofry, wymieszałam miarkę białka z połówką banana i wlałam do gofrownicy, kartaczem trzeba było zdzierać przypalone ciasto, haha, pomijam już masę suchych, twardych i niesmacznych ciastek czy placuszków. Metodą prób i błędów, sukcesach i porażkach kulinarnych ogarnęłam temat i chcę się z Wami podzielić swoją wiedzą i obserwacjami.



ZASADA 1
Zacznij od połączenia białka z mąką. Serwatka może zastąpić nieznaczną ilość mąki w przepisie. Moimi ulubionymi mąkami są: ryżowa, owsiana, mąka kokosowa, mąka migdałowa, mąka owsiana, mąka amarantusowa, mąka z ciecierzycy, mąka gryczana lub mąka z quinoa. Są to doskonałe mąki bezglutenowe i wysoko białkowe (więcej o mąkach)
Najpopularniejszymi rodzajami białka w proszku są serwatka, soja, mieszanka soi / whey i białko ryżowe.
Proszek białka ryżu jest bardzo delikatny, ale bardzo suchy i czasem nie miesza się gładko z innymi składnikami. 
Białko sojowe całkiem nieźle się sprawdza, ale ma jeden ogromny minus- posmak! No i nie stosuję soi, która nie jest w 100% ekologiczna (GMO), a nie łatwo znaleźć organiczny proszek białka sojowego.
Ja przeważnie piekę z serwatką. Jest to idealny substytut mąki, który zapewnia najlepsze rezultaty. Serwatka ma bardzo podobną teksturę do mąki, jednakże wysusza produkt. Dlatego tak ważny jest stosunek białka do mąki, o który mowa w punkcie drugim:).

ZASADA 2
Nie używaj zbyt dużej ilości odżywki białkowej w swoim przepisie, odżywka białkowa nie powinna przekraczać 1/4 części składników. Chyba że lubisz suche, gumowe potrawy, które smakują jak karton, których nie da się przełknąć;). Serwatka ma tendencję do wysuszania ciasta. 

ZASADA 3
Dodaj składnik ”nawilżający” aby ciasto nie wyszło zbyt suche. W zależności od potrawy może to być: jogurt, twaróg, banan, puree jabłkowe/z dyni.

ZASADA 4
Zawsze używaj substancji wiążącej: białka jajka lub całe jaja (białe i żółtko). 
Dzięki temu nie wyjdzie Ci twarda podeszwa:).

ZASADA 5
Nie wymieniaj WPC na kazeinę przy wypiekach, kazeina nie nadaje się do pieczenia, używaj jej do przygotowania puddingów, bydyniu czy lodów.

Warto dodać do ciasta także orzechy, nasiona i inne proszki typu kakao, karob, macka, lucuma), przyprawy (cynamon, goździki, imbir) i środki aromatyzujące (esencja wanilii, skórka pomarańczowa, esencja migdałów).



Białko o neutralnym smaku czy smakowe?

Jeśli chodzi o wybór między tymi dwoma rodzajami to jest to kwestią indywidualną. Wiele zależy od naszych preferencji smakowych, a także od firmy, której białko stosujemy. Najlepiej stosować białko bezsmakowe i dodawać np owoce, masło orzechowe czy aromaty w postaci olejków (moje ulubione: malina, wanilia, toffi i biszkopt). Niestety bardzo często jest tak, że aromatyzowane odżywki białkowe maja okropny, chemiczny posmak, bardzo ciężko trafić na smak i firmę gdzie chemia nie będzie wyczuwana. Coś co smakuje jednym, niekoniecznie smakować będzie innym. Ja np nie cierpię odżywek typu biała czekolada, czekolada, kokos, słony karmel, dla mnie to „ostro chemio”, (Wyjątkiem jest Kinder Bueno od FireSnakeNutrition i czekolada-orzech Myprotein), osobiście preferuję smaki waniliowe, owocowe (truskawka, jagoda/sernik jagodowy Myprotein) i waniliowe.


Czym zastąpić odżywkę białkową w przepisie?

I na koniec info dla osób, które nie używają odżywki, a w przepisie na potrawę poddaną cieplnej obróbce termicznej, typu ciasto, ciastka, placuszki składnik ten widnieje, możecie pominąć odżywkę lub zastąpić tą samą ilością mąki z dodatkiem aromatu i słodzidła. Makroskładniki ulegną diametralnej zmianie, ale efekt końcowy potrawy będzie praktycznie ten sam:).
Jeżeli chodzi o koktajle, lody i inne potrawy serwowane na zimno/surowo to odżywkę śmiało zastąpicie świeżymi lub sproszkowanymi owocami, jogurtem naturalnym, twarogiem czy wiórkami kokosowymi.
Generalnie odżywka w przepisach świetnie "podbija białko" nadaje potrawie aromatu i słodyczy. Jeśli z niej zrezygnujecie tragedii nie będzie, a potrawa i tak się uda:).

Przekazałam Ci 5 podstawowych zasad gotowania z odżywką, teraz nie pozostaje nic innego jak tylko pójść do kuchni i kombinować:).


Jeżeli macie swoje obserwacje i porady, piszcie w komentarzach lub bezpośrednio do mnie w wiadomości, będę uzupełniać na bieżąco:).


You Might Also Like

3 komentarze

  1. Wiesz może czy białko wegańskie łączy się Vitafiber? Chodzi mi o przygotowanie domowych a'la Questbar i nie wiem czy z wegańskim białkiem się uda tak jak ze zwykłym WPC.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze, nie wiem, gdyż nie próbowałam takiego połączenia, ale myślę, że powinno się udać. Zależy też jakie białko wegańskie stosujesz, mix czy np białko z grochu? Możesz poeksperymentować, w sumie to sama zostałam zachęcona przez Ciebie do takich testów:).

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź. Nie pozostaje mi nic innego jak poeksperymentować, powstrzymuje mnie fakt, że są to stosunkowo drogie produkty i trochę ich szkoda na nieudane eksperymenty ;)

      Usuń

INSTAGRAM @_katnova_

INSTAGRAM @_katnova_